-

Relasjonsmodellen

Tidlig innsats for oss som jobber med barn og unge i Gjøvik. En grunnleggende modell for voksenatferd, som kjennetegnes ved at den har hovedfokus på den voksnes ansvar og praksis.

Vårt verdigrunnlag
Den voksne har ansvar for kvaliteten på relasjonen til barna.

Voksne skal formidle at

  • jeg ser deg
  • jeg hører deg
  • jeg er interessert i å høre hva du tenker og hva du sier
  • jeg undrer meg sammen med deg
  • jeg tror på at du har noe å si meg
  • jeg tror på at du ønsker å samarbeide
  • jeg tror på at du er kompetent og at du gjør så godt du kan
  • jeg vil være oppriktig med deg
  •  jeg tror på at det du sier og tenker er viktig og kan lære meg noe
  • jeg vil støtte deg gjennom nødvendige konflikter

Her kan du lese mer om Gjøvik kommunes relasjonsmodell (pdf).

Tidlig innsats betyr i praksis at vi som profesjonelle tar ansvar for å handle med utgangspunkt i egen uro for et barns utvikling.
Vi har lav terskel for å drøfte uro i tverrfaglige fora.

Målet er å få til god utvikling, og virkemiddelet er å etablere likeverdig dialog. Dialogen skal skape ny innsikt og forståelse, og gjennom det kunne endre rammebetingelsene for trivsel og utvikling.

Vi skal være bevisste på at vi som profesjonelle har stor mulighet til å skape endringer via samspill og relasjoner ved å endre på vårt eget bidrag i relasjonen.

Dame som ser gjennom en kikkert og en mann som ser seg i et speil.
Bildet viser eksempel på skifte av fokus.
  • Evne til å se hvordan min adferd / mitt bidrag virker på andre
  • Evne til empati, forståelse, romslighet
  • Evne til å lytte til barnets stemme
  • Evne til å se og bekrefte den enkelte
  • Evne til å erkjenne og håndtere at jeg er irritert / frustrert
  • Evne til å erkjenne når jeg er usikker på hva jeg skal gjøre
  • Evne til å se positive intensjoner hos den andre
  • Evne til å se foreldre som en ressurs, som likeverdige partnere og kunne ta deres perspektiv
  • Evne til å lytte aktivt til andres budskap
  • Evne til å innrømme egen utilstrekkelighet og be om veiledning fra leder eller kollegaer
  • Evne til å håndtere meg selv når barn ikke gjør det jeg forventer
  • Evne til helhetlig kommunikasjon, at kroppsspråk sammenfaller med/understreker det jeg sier

Den profesjonelle har et særlig ansvar for å etablere, vedlikeholde og reparere dialogen med barn, foreldre og kollegaer. Barnets stemme skal lyttes til, og barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i vurderinger som berører barn.

Likeverdig dialog vil si å vise sine egne tanker, følelser, opplevelser, mål og grenser. Samtidig har man både vilje og evne til å lytte til og anerkjenne den andres.

Tannhjulene (Michael Fullan)

Tre tannhjul som henger sammen.
Bildet viser tre tannhjul.

Tenk deg at hvert menneske i en relasjon representerer ett av tannhjulene i modellen.
Dersom man beveger på ett av hjulene i modellen vil alle andre tannhjul også bevege seg. Den profesjonelle har stor mulighet til å endre på samspill og relasjoner ved å endre på sitt eget bidrag i relasjonen. Jeg kan bare vri på mitt eget hjul!

Les mer i kommunens veileder for dialog i små og store møter (word).

I møte med foreldre er det viktig at den profesjonelle har fokus på likeverdig dialog:

  • Ser betydningen av egen atferd og kommunikasjon, er oppriktig om egne oppfatninger
  • Lytter for å forstå, akseptere og tolerere, dvs. anerkjenner foreldrenes opplevelser og følelser
  • Formidler sin uro for barnet på en tydelig, ærlig og samtidig omsorgsfull måte
  • Ser foreldrene som likeverdig ressurs og samarbeidspartner

Målet er at jeg får ny innsikt og forståelse slik at jeg kan tilpasse eget bidrag og rammer for at barnet kan trives og utvikle seg.

”Jeg kan ikke hjelpe et barn bedre enn jeg får til å samarbeide med foreldrene”