Den enkelte ansatte har ansvar for å utforske uroen og følge opp denne, i tråd med handlingsveileder for BTI. Her har vi samlet informasjon knyttet til oppfølging av barn og unge, som skal gjøre det lettere for deg å gå fra bekymring til handling.
Konsultasjonsteamet «Barnet i Mente» tilbyr konsultasjon i saker der det er bekymring for en gravid, det ufødte barnet, et barn (0-5 år) eller for sped- og småbarnsforeldre som strever. Konsultasjonsteamet er sammensatt av erfarne fagfolk fra psykisk helsevern for barn og voksne, rusbehandling og barnevern. Det kan utvides med andre tjenester og profesjoner ved behov. Konsultasjonen er en mulighet til å drøfte forståelse, utfordringer og muligheter, og hva som er behovene i den enkelte familie. Teamet er til for alle helse- og omsorgsprofesjoner i kommunene og spesialisthelsetjeneste.
Datoer høst -24:
Torsdag | 05.09.24 | Klokken 10-12 | Fullt team |
Torsdag | 19.09.24 | Klokken 10-12 | Redusert team |
Torsdag | 03.10.24 | Klokken 10-12 | Fullt team |
Torsdag | 17.10.24 | Klokken 10-12 | Redusert team |
Torsdag | 31.10.24 | Klokken 10-12 | Fullt team |
Torsdag | 14.11.24 | Klokken 10-12 | Redusert team |
Torsdag | 28.11.24 | Klokken 10-12 | Fullt team |
Torsdag | 12.12.24 | Klokken 10-12 | Redusert team |
Barn er avhengige av trygge voksne som kan støtte utviklingen av en sunn seksuell helse. De trenger voksne som kan regulere, korrigere og samtidig glede seg over barnets utforskning.
Seksualitet er en integrert del av et menneskes personlighet og utvikles gjennom hele livet, fra fødsel til død. En persons seksualitet påvirkes av erfaring samt sosiale, følelsesmessige, fysiske, psykiske, kulturelle, økonomiske og politiske faktorer. Det er naturlig, uavhengig av alder, å uttrykke sin seksualitet gjennom sin atferd.
Seksualitet kan uttrykkes på mange ulike måter. Den uttrykkes ved språk, berøring, utforsking av egen eller en annens kropp, seksuell aktivitet, lek eller samspill.
Alle har rett til å kunne uttrykke sin seksualitet. Noen barn og ungdom viser seksuell atferd som øker deres sårbarhet eller skader andre. Da er det, av omsorgsmessige hensyn, de voksnes plikt å reagere samt sørge for hjelp og nødvendig beskyttelse.
Her finner du lenke til Trafikklysmodellen (pdf) fra Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning og Helsedirektoratet.
Språk- og leseplanen skal være et arbeidsredskap for ansatte ved helsestasjoner, barnehager og skoler i Gjøvik. Den skal sikre at alle barn og unge får en opplæring som er i tråd med
rammeplan for barnehager, læreplan, lovverk og oppdatert forskning på området. Den skal også gi forutsigbarhet, helhet og sammenheng i språk- og leseopplæringen for barn og unge i alderen 0-16 år.
Språk- og leseplanen er utviklet av helsesykepleiere på helsestasjonen, språkveilederne i barnehagene og språk- og leseveilederne ved de offentlige skolene i Gjøvik.
Språk- og leseplanen er en dynamisk plan og evalueres og revideres jevnlig i tråd med innspill og erfaringer vi gjør oss, og for å sikre at den samsvarer med ny forskning og
gjeldende lovverk, rammeplan og læreplanverk.

Formålet med denne veilederen er å beskrive hvordan vi sikrer god kvalitet i dialogen i alle typer møter, gjennom å praktisere perspektivene i Relasjonsmodellen, ikke bare i møte med barn og familier, men også i samarbeidet mellom oss som er ansatt i kommunen.
Likeverdig dialog
Den profesjonelle har et særlig ansvar for å etablere, vedlikeholde og reparere dialogen med barn, foreldre og kollegaer. Barnets stemme skal lyttes til, og barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i vurderinger som berører barn.
«Likeverdig dialog vil si å vise sine egne tanker, følelser, opplevelser, mål og grenser samtidig som man både har vilje og evne til å lytte til og anerkjenne den andres».
Relasjonsmodellen
Her er lenke til Gjøvik kommunes veileder for dialog i små og store møter (word).
Tidlig innsats betyr i praksis at vi som profesjonelle tar ansvar for å handle med utgangspunkt i egen uro for et barns utvikling.
Vi har lav terskel for å drøfte uro i tverrfaglige fora.
Målet er å få til god utvikling, og virkemiddelet er å etablere likeverdig dialog. Dialogen skal skape ny innsikt og forståelse, og gjennom det kunne endre rammebetingelsene for trivsel og utvikling.
Vi skal være bevisste på at vi som profesjonelle har stor mulighet til å skape endringer via samspill og relasjoner ved å endre på vårt eget bidrag i relasjonen.
Vårt verdigrunnlag
Den voksne har ansvar for kvaliteten på relasjonen til barna.
Voksne skal formidle at
- jeg ser deg
- jeg hører deg
- jeg er interessert i å høre hva du tenker og hva du sier
- jeg undrer meg sammen med deg
- jeg tror på at du har noe å si meg
- jeg tror på at du ønsker å samarbeide
- jeg tror på at du er kompetent og at du gjør så godt du kan
- jeg vil være oppriktig med deg
- jeg tror på at det du sier og tenker er viktig og kan lære meg noe
- jeg vil støtte deg gjennom nødvendige konflikter
Her kan du lese mer om Gjøvik kommunes relasjonsmodell
Her finner du Gjøvik kommunes veileder for dialog i små og store møter