-

For ansatte i barnehage

Den enkelte ansatte har ansvar for å utforske uroen og følge opp denne, i tråd med handlingsveileder for BTI. Her har vi samlet informasjon knyttet til oppfølging av barn i barnehagen, som skal gjøre det lettere for deg å gå fra bekymring til handling.

Alle barn og familier har tilbud om regelmessige konsultasjoner ved helsestasjonen, fra fødsel og fram til skolestart. Alle familier har egen kontakthelsesykepleier som har god kjennskap til familien. Ved bekymring for et barn, ta kontakt med helsestasjonen.

Målet med helsestasjonsprogrammet er:

  • at foreldre opplever mestring i foreldrerollen
  • å bidra til godt samspill mellom foreldre og barn
  • å fremme fysisk, psykisk og sosial utvikling hos sped- og småbarn
  • å forebygge, avverge og avdekke vold, overgrep og omsorgssvikt
  • å avdekke fysiske og psykiske utviklingsavvik tidlig
  • å bidra til at barn får oppfølging og henvises videre ved behov

Vi kan blant annet veilede på:

  • psykisk helse hos barn og foreldre
  • samspill foreldre og barn
  • søvn
  • grensesetting
  • språkutvikling/syn/hørsel
  • motorisk og sosial utvikling
  • ernæring

Fysioterapi 0-18 år
Fysioterapeuter for barn og ungdom kan bidra om du har spørsmål om bevegelsesutvikling og motorikk, ved skader, smerter og sammensatte utfordringer. Vi kan hjelpe med habilitering og rehabilitering ved sykdom eller skade, som er medfødt eller ervervet, kort- eller langvarig. Med vårt fagfelt skal vi bidra til helheten i barnets liv.

Fysioterapitjenesten har fysioterapeuter med spesialkompetanse i barn og unge. Vi samarbeider med og henviser til avtalefysioterapeuter og andre faggrupper ved behov.

Dette kan vi tilby:

  • Forebygging/folkehelse på helsestasjon, i barnehage og på skole.
  • Undersøkelse, vurdering og oppfølging av barn/ungdom – hjemme, i barnehage og på skolen.
  • Oppfølging foregår i perioder etter intervallprinsippet og med fokus på dyktiggjøring av barn/ungdom og nærpersoner.
  • Tilrettelegging av barnets/ungdommens miljø på de samme arenaer, med eventuelt kompenserende tiltak som for eksempel tekniske hjelpemidler.
  • Samarbeid med og veiledning av nærpersoner og andre faggrupper rundt barn/ungdom for helhetlig oppfølging.
  • Felleskonsultasjon sammen med din helsesykepleier på helsestasjonen.
  • Egne og felles tiltak med våre samarbeidspartnere i helsestasjon, barnehage og på skole.
  • Samarbeid med spesialisthelsetjenesten.

Ergoterapi 0-18 år
Ergoterapeuter jobber med hverdagsmestring, aktivitet og deltakelse. For barn og unge handler det om lek og hverdagsaktiviteter i barnehage, skole- og hjem.

Vi kan hjelpe med habilitering og rehabilitering ved sykdom/skade, som er medfødt eller ervervet, kort- eller langvarig. Med vårt fagfelt skal vi bidra til helheten i barnets liv.

Dette kan vi tilby:

  • Kartlegging og trening i daglige aktiviteter.
  • Kartlegging og trening av finmotoriske og kognitive ferdigheter.
  • Oppfølging foregår i perioder etter intervallprinsippet og med fokus på dyktiggjøring av barn/ungdom og nærpersoner.
  • Kompenserende tiltak (f.eks. formidling av tekniske hjelpemidler) og tilrettelegging av omgivelser.
  • Samarbeid med og veiledning av nærpersoner og andre faggrupper rundt barn/ungdom for helhetlig oppfølging.
  • Forebygging/folkehelse
  • Egne og felles tiltak med våre samarbeidspartnere i barnehage og på skole.
  • Samarbeid med spesialisthelsetjenesten.

Her finner du mer informasjon om tjenestene og nyttige lenker (kommunens hjemmeside).

Slik søker du:
Både foreldre/foresatte, barnehager, skoler og helsepersonell kan henvise barn. Foreldre eller foresatte må samtykke under en henvisning. Her finner du digitalt søknadsskjema til kommunens helsefremmende tjenester. Søknad krever innlogging med bank-id.

Barnekoordinator er en rettighet for familier med barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne som trenger ulike velferdstjenester. Barnekoordinatoren skal blant annet koordinere velferdstjenestene til familien og barnet og passe på at kommunen ivaretar ansvaret sitt for oppfølging og tilrettelegging. Familien din har rett til barnekoordinator hvis

  • familien har barn under 18 år eller venter barn,
  • barnet har alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne og
  • barnet vil ha behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester.

Ansvarsgruppe

En ansvarsgruppe skal sikre oppfølging og kontinuitet på områder som er viktig for barnet. Ansvarsgruppen koordinerer tjenester og tiltak i samarbeid med personen selv eller sammen med foresatte.

Ansvarsgruppen består av barnet og/eller foresatte, samt de fagpersonene fra kommunen som yter tjenester som er hensiktsmessig å ha med. Gruppen ledes av en av deltagerne.
En ansvarsgruppe opprettes etter samtykke fra foresatte.

Individuell plan (IP)

Individuell plan beskriver hvordan tjenestene skal samarbeide slik at barnet/familien får en helhetlig oppfølging. Planen lages i samarbeid mellom tjenestemottager og tjenesteyterne, og oppdateres fortløpende. Planen er basert på behovene tjenestemottager har og det som er viktig for denne.

Når det opprettes individuell plan oppnevnes også en koordinator. Man kan be om koordinator selv om man ikke ønsker en individuell plan.
Det er samme søknadsskjema for individuell plan, barnekoordinator og koordinator.

Språk- og leseplanen skal være et arbeidsredskap for ansatte ved helsestasjoner, barnehager og skoler i Gjøvik. Den skal sikre at alle barn og unge får en opplæring som er i tråd med
rammeplan for barnehager, læreplan, lovverk og oppdatert forskning på området. Den skal også gi forutsigbarhet, helhet og sammenheng i språk- og leseopplæringen for barn og unge i alderen 0-16 år.

Språk- og leseplanen er utviklet av helsesykepleiere på helsestasjonen, språkveilederne i barnehagene og språk- og leseveilederne ved de offentlige skolene i Gjøvik.
Språk- og leseplanen er en dynamisk plan og evalueres og revideres jevnlig i tråd med innspill og erfaringer vi gjør oss, og for å sikre at den samsvarer med ny forskning og
gjeldende lovverk, rammeplan og læreplanverk.

Voksen som leder barnet mot selvstendighet gjennom ulike faser i samhandling og dialog.
Bildet viser de ulike fasene fram mot samhandling og dialog.

Formålet med denne veilederen er å beskrive hvordan vi sikrer god kvalitet i dialogen i alle typer møter, gjennom å praktisere perspektivene i Relasjonsmodellen, ikke bare i møte med barn og familier, men også i samarbeidet mellom oss som er ansatt i kommunen.

Likeverdig dialog
Den profesjonelle har et særlig ansvar for å etablere, vedlikeholde og reparere dialogen med barn, foreldre og kollegaer. Barnets stemme skal lyttes til, og barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i vurderinger som berører barn.
«Likeverdig dialog vil si å vise sine egne tanker, følelser, opplevelser, mål og grenser samtidig som man både har vilje og evne til å lytte til og anerkjenne den andres».
Relasjonsmodellen

Her er lenke til Gjøvik kommunes veileder for dialog i små og store møter (word).

Tidlig innsats betyr i praksis at vi som profesjonelle tar ansvar for å handle med utgangspunkt i egen uro for et barns utvikling.
Vi har lav terskel for å drøfte uro i tverrfaglige fora.

Målet er å få til god utvikling, og virkemiddelet er å etablere likeverdig dialog. Dialogen skal skape ny innsikt og forståelse, og gjennom det kunne endre rammebetingelsene for trivsel og utvikling.

Vi skal være bevisste på at vi som profesjonelle har stor mulighet til å skape endringer via samspill og relasjoner ved å endre på vårt eget bidrag i relasjonen.

Vårt verdigrunnlag
Den voksne har ansvar for kvaliteten på relasjonen til barna.

Voksne skal formidle at

  • jeg ser deg
  • jeg hører deg
  • jeg er interessert i å høre hva du tenker og hva du sier
  • jeg undrer meg sammen med deg
  • jeg tror på at du har noe å si meg
  • jeg tror på at du ønsker å samarbeide
  • jeg tror på at du er kompetent og at du gjør så godt du kan
  • jeg vil være oppriktig med deg
  •  jeg tror på at det du sier og tenker er viktig og kan lære meg noe
  • jeg vil støtte deg gjennom nødvendige konflikter

Her kan du lese mer om Gjøvik kommunes relasjonsmodell

Her finner du Gjøvik kommunes veileder for dialog i små og store møter

RBUP har utarbeidet serien Barns utvikling, som består av sju filmer med tilhørende oppgaver. Materialet er laget til deg som jobber i barnehage, men det kan også passe for deg som jobber på helsestasjonen, eller andre steder der du møter barn og foreldre. Det er også for deg som har barn eller er nysgjerrig på og vil lære mer om barns utvikling. Vi anbefaler å se introduksjonsfilmen først, og deretter filmen om voksenrollen. Så kan du velge å se de aldersspesifikke filmene etter hvilken alder som er relevant for deg.

Lenke til serie om barns utvikling, utarbeidet av RBUP