Står du fast i en sak eller lurer på hvem som kan være til hjelp for barnet og/eller familien?
Vi har satt sammen team som skal hjelpe dere på veien videre. Ofte hjelper det med flere perspektiver for å se helheten og finne riktig retning. Under finner du informasjon om de ulike teamene våre, og her er en oversikt over hvor de ulike teamene «hører hjemme» i BTI.
Har saken vært i skolens tverrfaglige team, eller har veiledningsteamet vært inne, men dere kommer ikke lenger og har behov for bredere tverrfaglig drøfting? Da er dere på nivå 2 eller 3 og kan ha nytte av konsultasjonsteam eller habiliteringsteam. Du kan lese om teamene under, hvordan møtene gjennomføres og hva som forventes av forberedelser. Send forespørsel om tverrfaglig drøfting (ikke oppgi navn på barnet/ungdommen).

Inntaksteam består av ansatte fra sektorene oppvekst, helse og omsorg:
– koordinator spesialpedagog barnehage
– barnekoordinator
– habiliteringskoordinator
– koordinator fysio- og ergoterapi 0-18
– koordinator BTI
– representanter fra psykisk helse/rus, 12-25
Inntaksteamet mottar alle forespørsler om tverrfaglig drøfting. Vi vurderer om saken skal til et av våre tverrfaglige drøftingsteam, eller om saken kan belyses på annen måte. Hensikten er å kunne gi rask hjelp og veiledning, på lavest mulig nivå.
Veiledningsteamet er et tverrfaglig samarbeid mellom tjenester som jobber med barn i barnehagealder. Teamet bistår med kompetanseheving på individ- og systemnivå, gjennom veiledning.
Målet er
- handlekraftige og trygge barnehageansatte
- raskere veiledning
- økt kompetanse og læringsutbytte
- økt kvalitet i relasjon til barnehagepersonalet
- tettere samarbeid mellom spesialpedagog og PP-/logopedtjenesten om veiledning
- økt læringsutbytte
- økt kompetanse på barnehage som organisasjon
Hvordan få veiledning?
Fyll ut digitalt skjema, krever innlogging med bankid. Dette sendes direkte til veiledningsteamet, og både styrer og pedagogiske ledere kan fylle ut.
Før skjema sendes skal barnehagen
- Dokumenter det barnehagen har prøvd ut, ev. kartlegginger som er gjort og tiltak som er prøvd ut
- Drøft med foreldrene og innhent samtykke til å kontakte tverrfaglig veiledningsteam
- Skriv en problemstilling som barnehagepersonalet ønsker veiledning på
- Informere om hvilke kommunale tiltak som er rundt barnet
Konsultasjonsteamets mål
Målet er at barn og unge, i alderen 0-5 år, som har behov for oppfølging og tilrettelegging skal få rett hjelp så tidlig som mulig på lavest mulig innsatsnivå.
Teamet skal ha spesielt fokus på helsefremmende og forebyggende arbeid, på felles mål, samt på gode tiltak inn mot barn og unge.
- Sikre tverrfaglig samarbeid mellom kommunens tjenester og spesialisthelsetjenesten.
- Bidra til samarbeid og medvirkning mellom tjenestene og familiene.
Mandat
Teamet skal hovedsakelig bistå i utfordrende saker. Samtidig vil teamet spille en viktig rolle i implementeringen av kommunens samhandlingsmodell (BTI) og være pådriver for tverrfaglig samarbeid gjennom sitt arbeid. Tverrfagligheten vil også bidra til kompetanse- og kunnskapsutvikling, både for teamets medlemmer og de som benytter seg av tilbudet.
Innmelding av saker
- Alle ansatte i instanser som arbeider med målgruppen (0 – 5 år) kan melde saker til konsultasjonsteamet.
- Forespørsel om drøfting går til sikker behandling i websak.
- Spørsmål rettes til teamets koordinator
- Koordinator innkaller til møte
- Husk ivaretagelse av barnets/foreldres stemme
- Den som melder sak til drøfting har ansvar for å dokumentere i eget fagsystem
Det er viktig at den som skal presentere saken er godt forberedt. Se informasjon ved innsending av forespørsel.
Mandat
Tverrfaglig team i skolen skal arbeide med tidlig innsats for å bidra til et trygt og inkluderende skolemiljø, og for at bekymring for barns oppvekstsituasjon blir avdekket og at nødvendige tiltak blir gjennomført. Tverrfaglig team inngår på nivå 1 i handlingsveileder for BTI.
Tverrfaglig team er en arena for tverrfaglig samarbeid mellom skole, skolehelsetjenesten og pedagogisk psykologisk tjeneste, samt Ung i Gjøvik i ungdomsskolene.
I møtene kan det tas opp generelle spørsmål og enkeltsaker som gjelder barn og unge i skole og nærmiljø. For enkeltsaker:
- Som hovedregel skal foreldre og eleven inviteres på møtet når deres enkeltsak behandles.
- Eventuelt kan foresatte samtykke til at saken drøftes i teamet. Informert samtykke SKAL brukes når enkeltsaker diskuteres uten at foreldre/elev er til stede. OBS – eleven skal høres, også når det gjelder hvem som skal være med å drøfte deres sak.
- Systemsaker kan drøftes anonymt.
Tverrfaglig team skal ivareta elevens beste gjennom god dialog og godt samarbeid. Veileder for dialog i små og store møter skal benyttes. Tverrfagligheten skal bidra til at sakene belyses fra flere sider, og at felles saker koordineres.
Rutine
Tverrfaglig team har møte på skolen hver 14. dag, eventuelt månedlig på de mindre skolene. Møtetidspunkt må tilpasses tjenestene utenfra; skolehelsetjenestens dager på skolen, PPT sine dager osv. Det må legges til rette slik at møtetidene passer for alle og deltagelse er mulig. Dette må planlegges i god tid før skoleåret starter. Møtetider kan ikke endres på kort varsel.
Forankring
Rektor på skolen har hovedansvar for tverrfaglig team og skal sikre eierskap hos skolens ledelse og skolens øvrige ansatte. Teamet skal gjøres godt kjent blant foresatte og ansatte, for eksempel gjennom skolens møteforaer og digitale plattformer.
Deltagere
Hvem som deltar fra den enkelte skole er opp til skolens ledelse å bestemme. Skolens ledelse skal være representert. I tillegg deltar skolehelsetjeneste og pedagogisk psykologisk tjeneste på den enkelte skole. Ung i Gjøvik deltar i teamene på ungdomsskolene.
Det er forpliktende deltagelse i tverrfaglig team – deltagelse skal prioriteres. Det bør vurderes oppnevnelse av stedfortreder for deltagerne fra skolen. Møtene skal gjennomføres selv om enkeltmedlemmer er borte.
Konsultasjonsteamets mål
Målet er at barn og unge, i alderen 6-24 år, som har behov for oppfølging og tilrettelegging skal få rett hjelp så tidlig som mulig på lavest mulig innsatsnivå.
Teamet skal ha spesielt fokus på helsefremmende og forebyggende arbeid, på felles mål, samt på gode tiltak inn mot barn og unge.
- Sikre tverrfaglig samarbeid mellom kommunens tjenester og spesialisthelsetjenesten.
- Bidra til samarbeid og medvirkning mellom tjenestene og familiene.
Mandat
Teamet skal hovedsakelig bistå i utfordrende saker. Samtidig vil teamet spille en viktig rolle i implementeringen av kommunens samhandlingsmodell (BTI) og være pådriver for tverrfaglig samarbeid gjennom sitt arbeid. Tverrfagligheten vil også bidra til kompetanse- og kunnskapsutvikling, både for teamets medlemmer og de som benytter seg av tilbudet.
Innmelding av saker
- Alle ansatte i instanser som arbeider med målgruppen (6-24 år) kan melde saker til konsultasjonsteamet
- Forespørsel om drøfting går til sikker behandling i websak
- Spørsmål kan rettes til teamets koordinator
- Koordinator innkaller til møte
- Husk ivaretagelse av barnets/foreldres stemme
- Den som melder sak til drøfting har ansvar for å dokumentere i eget fagsystem
Det er viktig at dere som skal presentere saken er godt forberedt. Se informasjon ved innsending av forespørsel.
Mål
Målet er at barn og ungdom med sammensatte behov i alderen 0-15 år og deres foresatte skal oppleve et best mulig helhetlig og koordinert hjelpetilbud (jfr. samtykkeskjema vedr. tverrfaglig samarbeid/BTI).
Mandat
Habiliteringsteam er et tverrfaglig drøftingsteam til støtte for ansatte som arbeider rundt barn/unge og deres familier med sammensatte behov. Nivå 3 i BTI-modellen.
- drøfte utfordringer rundt koordinering og samhandling for barn, unge og familier
- bistå koordinatorer og ledere for ansvarsgrupper
- foreslå tiltak, aktuelle tjenester, organisering av tjenester
- folkehelsefokus; læring, livsmestring, bolig, økonomi, arbeid/aktivitet
- Utvikle habilitering i Gjøvik kommune
Innmelding av saker
- Ledere i ansvarsgrupper
- Koordinatorer
- Barnehage og skole
- Ansatt i Oppvekst/Helse og Omsorg/NAV som bistår familier
- Andre aktuelle samarbeidspartnere som bistår familier
Hvordan meldes saker inn
- Benytt digitalt skjema for forespørsel om drøfting. Henvendelsen går til inntaksteam som fordeler sak til rett team
- Den som melder opp sak til drøfting har ansvar for å dokumentere i eget fagsystem/journal
- Det skal innhentes informert samtykke før drøfting i habiliteringsteam
Gjennomføring
Møtene gjennomføres i Teams. De som har meldt opp sak får invitasjon i Teams med beskjed om tidspunkt for drøfting.
Møtet varer i ca. 45 minutter.
*Teamet sender ut lenke for evaluering til deltagere utenfor teamet. Dette er et anonymt spørreskjema som skal hjelpe oss å bli bedre.
Mål
Målet er at ungdom og unge voksne med sammensatte behov i alderen 16-24 år skal oppleve et best mulig helhetlig og koordinert hjelpetilbud (jfr. samtykkeskjema vedr. tverrfaglig samarbeid/BTI).
Mandat
Habiliteringsteam er et tverrfaglig drøftingsteam til støtte for ansatte som arbeider rundt barn/unge og deres familier med sammensatte behov. Nivå 3 i BTI-modellen.
- drøfte utfordringer rundt koordinering og samhandling for barn, unge og familier
- bistå koordinatorer og ledere for ansvarsgrupper
- foreslå tiltak, aktuelle tjenester, organisering av tjenester
- folkehelsefokus; læring, livsmestring, bolig, økonomi, arbeid/aktivitet
- Utvikle habilitering i Gjøvik kommune
Innmelding av saker
- Ledere i ansvarsgrupper
- Koordinatorer
- Barnehage og skole
- Ansatt i Oppvekst/Helse og Omsorg/NAV som bistår familier
- Andre aktuelle samarbeidspartnere som bistår familier
Hvordan meldes saker inn
- Benytt digitalt skjema for forespørsel om drøfting. Henvendelsen går til inntaksteam som fordeler sak til rett team
- Den som melder opp sak til drøfting har ansvar for å dokumentere i eget fagsystem/journal
- Det skal innhentes informert samtykke før drøfting i habiliteringsteam
Gjennomføring
Møtene gjennomføres i Teams. De som har meldt opp sak får invitasjon i Teams med beskjed om tidspunkt for drøfting.
Møtet varer i ca. 45 minutter.
*Teamet sender ut lenke for evaluering til deltagere utenfor teamet. Dette er et anonymt spørreskjema som skal hjelpe oss å bli bedre.